17.
A
szóbeli beszéd felépítése
Az
élet különböző területein az emberek véleménye gyakran
eltérő. Ilyenkor néha az is elegendő, ha mindenki kifejti a
véleményét, megmagyarázza az álláspontját-nincs szükség
megegyezésre. Van, amikor érvekkel kell meggyőznie egyik félnek a
másikat, közös nevezőre kell jutniuk (pl. ha egy döntéshez
megegyezésre van szükség). És van, amikor az érveinkkel
rábeszélünk: elhatározásra, tettre akarunk ösztönözni.
Az érv: meggyőződésünk bizonyítására, illetve mások megállapításainak cáfolására felhasznált tény, bizonyíték vagy körülmény.
Az érvelés: érvek felhasználása az igazság bizonyítására. Az érvelésnek nem az a célja, hogy legyőzzünk, hanem az, hogy meggyőzzünk másokat, és az együttgondolkodással közelebb jussunk az igazsághoz.
Az érv felépítése:
A kifejtett érv három elemből épül fel:
Az érv: meggyőződésünk bizonyítására, illetve mások megállapításainak cáfolására felhasznált tény, bizonyíték vagy körülmény.
Az érvelés: érvek felhasználása az igazság bizonyítására. Az érvelésnek nem az a célja, hogy legyőzzünk, hanem az, hogy meggyőzzünk másokat, és az együttgondolkodással közelebb jussunk az igazsághoz.
Az érv felépítése:
A kifejtett érv három elemből épül fel:
- Tétel: Egy következtetés megfogalmazása.
- Bizonyíték: A következtetés előzményei, magyarázatai.
- Összekötő elem tétel és bizonyíték között: Logikai összekötő kapocs. Ha egyértelmű a tétel és bizonyíték közötti összefüggés, akkor el is hagyható. Ekkor az érv csak kéttagú.
Például:
1.
tétel
|
Idén
bajnok lesz a csapatunk
|
2.
bizonyíték
|
Ebben
az évben valamennyi mérkőzését nagy gólkülönbséggel
nyerte meg.
|
3.
az őket összekötő elem
|
Mindig
a legeredményesebb csapat nyeri a bajnokságot.
|
A rövidített érv egyik eleme- az összekötő elem-nincs megfogalmazva, többnyire azért, mert a beszélő feltételezi, hogy a hallgatóság magától értetődőnek tartja.
Az érvek fajtái:
- 1.A definícióból levezetett érvek:
A
definíció egy-egy fogalom (tétel) meghatározása, kifejtése,
többnyire körülírással.
Például úgy, hogy a fogalmat osztályba soroljuk és a meghatározó egyedi jegyei alapján a többi fogalomtól elhatároljuk, vagy leírhatjuk a fogalmat az összetevői alapján, továbbá példák felsorolásával is meghatározhatjuk.
Valamennyi tudomány, illetve tudományos igényű munka törekszik arra, hogy a fogalmakat meghatározza. A definíciókhoz többnyire érvek, érvsorok is kapcsolódnak, az érvekkel elfogadtatják a tényeket, meggyőznek.
A meggyőzés, a hatásos érvelés alapfeltétele, hogy jól érthető és pontosan körülhatárolt fogalmakat használjunk. A fogalmak meghatározásában segítségül hívhatjuk az értelmező szótárakat, szakszótárakat.
Például úgy, hogy a fogalmat osztályba soroljuk és a meghatározó egyedi jegyei alapján a többi fogalomtól elhatároljuk, vagy leírhatjuk a fogalmat az összetevői alapján, továbbá példák felsorolásával is meghatározhatjuk.
Valamennyi tudomány, illetve tudományos igényű munka törekszik arra, hogy a fogalmakat meghatározza. A definíciókhoz többnyire érvek, érvsorok is kapcsolódnak, az érvekkel elfogadtatják a tényeket, meggyőznek.
A meggyőzés, a hatásos érvelés alapfeltétele, hogy jól érthető és pontosan körülhatárolt fogalmakat használjunk. A fogalmak meghatározásában segítségül hívhatjuk az értelmező szótárakat, szakszótárakat.
- 2. Az ok-okozati öszzefüggésből származó érvek
Az
ember természetétől fogva kíváncsi, egyik leggyakoribb
kérdésünk: a „miért”. Ezekre a kérdésekre az ok-okozati
összefüggésből származó érveléssel felelhetünk.
A tudományos gondolkodás és a tudományos érvelés alapvető módja az okfejtés: az okok feltárásával bizonyítunk, magyarázunk. Így magyarázhatunk például egy történelmi eseményt.
A tudományos gondolkodás és a tudományos érvelés alapvető módja az okfejtés: az okok feltárásával bizonyítunk, magyarázunk. Így magyarázhatunk például egy történelmi eseményt.
- 3. A körülményekből levezethető érvek
A
körülményekből levezethető érvekkel arról akarjuk meggyőzni a
hallgatóinkat, hogy az általunk bemutatott körülmények
elkerülhetetlenné tesznek (tettek) bizonyos lépéseket,
cselekedeteket; más mód nem lehetséges (nem volt lehetséges) vagy
nem elfogadható. Az ilyen érvek jellegzetes mondatokban
fogalmazódnak meg, általában így kezdődnek: „Nincs (nem volt)
más választásunk, minthogy” stb.
Gyakran előfordul, hogy egy-egy tévedésért, hibás intézkedésért, rossz cselekedetért a „körülményeket okoljuk”. Nem szabad azonban visszaélni ezzel az érvelési móddal: nem használhatjuk erkölcstelen vagy önző tettek magyarázatára, az egyéni felelősség elhárítására.
Kosztolányi Dezső Édes Anna című regényében Moviszter doktor így érvel Anna mellett a tárgyaláson: „Az az érzésem – ismételte makacsul -, az az érzésem, hogy nem bántak vele emberien.” A doktor valószínűsíti, hogy a cselédlány emiatt ölte meg gazdáit.
Gyakran előfordul, hogy egy-egy tévedésért, hibás intézkedésért, rossz cselekedetért a „körülményeket okoljuk”. Nem szabad azonban visszaélni ezzel az érvelési móddal: nem használhatjuk erkölcstelen vagy önző tettek magyarázatára, az egyéni felelősség elhárítására.
Kosztolányi Dezső Édes Anna című regényében Moviszter doktor így érvel Anna mellett a tárgyaláson: „Az az érzésem – ismételte makacsul -, az az érzésem, hogy nem bántak vele emberien.” A doktor valószínűsíti, hogy a cselédlány emiatt ölte meg gazdáit.
- 4. Az összehasonlításon alapuló érvek
Az
összehasonlítás, az analógia igen hatásos érvelési mód: az
érvek szemléletesebbé tételére, megerősítésére használjuk
fel őket (formájuk gyakran metafora vagy hasonlat). Igen gyakori
módszere például az irodalomnak.
- 5. A bizonyítékokból származtatott érvek
Állításunk
bizonyítékaként utalhatunk tényekre, fölhasználhatunk
statisztikai adatokat, kutatási eredményeket, jelentéseket,
beszámolókat stb. A bizonyítékoknak mindig megbízható, hiteles
(megnevezett) forrásból kell származniuk.
- 6.Az ellentéten alapuló érvek
Ha
bizonyítani akarunk valamit, akkor az is elegendő, ha bizonyítjuk,
hogy az ellenkezője hamis - ellentéten alapuló érveket
használunk. Az érvelésnek ez a formája a feszültségteremtés
eszköze lehet például az irodalomban: Petőfi Sándor negatív
festéssel, tagadó formában idézi fel a nyári puszta képeit, így
bizonyítja, hogy télen a puszta üres, kihalt és csendes:
„Nincs ott kinn a juhnyáj méla kolompjával,
Sem a pásztorlegény kesergő sípjával,”
„Nincs ott kinn a juhnyáj méla kolompjával,
Sem a pásztorlegény kesergő sípjával,”
- 7. Valószínűségen alapuló érvek
Alapja
olyan megfigyelés, tapasztalat, megállapítás, amit mindenki
elfogad.
Pl.: Vörös az ég alja, valószínűleg fel fog támadni a szél, vagy felhős az ég, dörög, villámlik, hamarosan nagy vihar lesz.
Pl.: Vörös az ég alja, valószínűleg fel fog támadni a szél, vagy felhős az ég, dörög, villámlik, hamarosan nagy vihar lesz.
- 8. Tekintélyre vonatkozó érvek
Egy
tekintélyes ember szavaira hivatkozik.
Az érvelés módszerei:
Az érvelés módszerei:
- 1. A dedukció módszerével először az általános tételt fogalmazzuk meg, abból vonjuk le az egyedi esetekre vonatkozó következtetéseinket.
- 2. Az indukció módszerét alkalmazzuk akkor, ha az egyedi jelenségekből, egyedi tényekből indulunk ki, és azokból általánosítunk, azokból vonjuk le a következtetést. Ügyelnünk kell arra, hogy megfelelő mennyiségű, tárgyszerű és pontos adatok (tények) alapján szabad csak általánosítani.
A cáfolat:
Az érvelés része a cáfolat is. Ahhoz, hogy eredményesen és tisztességesen cáfolhassuk mások érveit, meg kell ismernünk és meg kell értenünk azokat, csak így tudjak megtalálni az érvelésük gyenge pontjait. Bírálnunk csak az érveket szabad, soha sem az ellenfél személyét. Bírálhatjuk például a források a források megbízhatóságát, a fogalmak meghatározásának pontatlanságát, az egyoldalú megközelítésmódot, a bizonyítékok hiányát vagy nem elegendő voltát, az érvek egyoldalúságát stb.
Az érvelő szövegtípus:
Kisebb-nagyobb nyilvánosságnak íródik, tudatos, gondos szerkesztés, világos, arányos, előrehaladó szerkezet.
Érdeklődést keltőnek kell lennie.
Fontos: erősebb tagolást kell alkalmazni.
Gyakori az előre és visszautalás, ismétlés.
Felépítése:
Mint a szónoki beszédnél, a bevezető és befejező rész az érzelmekre hat, a közepe az értelemre.
- 1. Bevezetés:
Meg
kell nyerni a hallgatóság jóindulatát, megszólítás, dicséret,
fel kell kelteni a figyelmét a témaválasztás indoklásával,
hangsúlyozni kell a téma fontosságát, újszerű
téma-megközelítés, elő kell készíteni a beszédet, a téma
megértését. A téma megjelölése, a fő gondolat, ami később
részletezésre kerül.
- 2. Részletezés
A
tételek kifejtése bővebben
Eszközök:
-Fogalommagyarázat
- Példák
- Szemléltetés
- Kitérők személyes élményekkel
- Először a fő téma kifejtése
- Ha nagyon ismert, akkor a részletezés elhagyható
Eszközök:
-Fogalommagyarázat
- Példák
- Szemléltetés
- Kitérők személyes élményekkel
- Először a fő téma kifejtése
- Ha nagyon ismert, akkor a részletezés elhagyható
- 3. Bizonyítás
Az
érvelő fogalmazás legfontosabb része. Álláspont igazságának
bizonyítása érvekkel.
- Összegyűjtött adatok
-Törvények
-Tanúvallomások
-Bizonyítékok
segítségével érvelhetünk, utána következtetéseket vonhatunk le.
- Összegyűjtött adatok
-Törvények
-Tanúvallomások
-Bizonyítékok
segítségével érvelhetünk, utána következtetéseket vonhatunk le.
- 4.Cáfolás
A
velünk ellentétes véleményt vallók nézeteinek cáfolata,
érveinek közömbösítése, megdöntése, megsemmisítése. Érvelni
kell, levonható a következtetés.
- 5. Befejezés
Ismétlése
a fő gondolatoknak, összegzés. Netán felvillantja a megközelítés
más módjait is. Lehet előretekintés a jövőbe. Az olvasók
érzelmeire hatással kell lennie, újra meg lehet szólítani őket,
esetleg fokozni a felháborodást az ellentábor ellen. A saját
elkötelezettség is hangsúlyozható.
Az érvek elrendezése:
Cél egy meggyőző és hatásos érvrendszer. Megvalósítása:
Az érvek elrendezése:
Cél egy meggyőző és hatásos érvrendszer. Megvalósítása:
- Egy erős érvre épülő érvelés: Az erős érv köré csoportosítjuk a gyengébbeket.
- Fokozásos érvelés: A gyenge érvekkel kezdjük, fokozatosan erősítünk, míg a végére hagyjuk a legerősebb érvet.
- Lejtéses érvelés: Az erős érvvel kezdünk, a gyenge érveket hagyjuk a végére. Kevésbé hatásos érvelési módszer.
A vita az érvek ütköztetése, célja a vitapartnerétől eltérő vélemény igazolása, a partner meggyőzése. A vitának van tárgya, szerkezete és legalább két résztvevője eltérő állásponttal.A vita, az érvelés több társadalomtudomány eszköze és témája, pl. politika, retorika, filozófia, etika, jog, kommunikációelmélet, logika, pszichológia, stb.A vitának vannak erkölcsi szabályai, ezt nevezzük vitakultúrának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése