2016. február 18., csütörtök

8. A tömegkommunikáció

A tömegkommunikáció szervezett, intézményes formákban működtetett társadalmi közlésfolyamat , melynek során valamilyen technikai eszköz (médium) közvetítésével nagyszámú befogadó részére ugyanazt az üzenetet egyidejűleg lehet átadni .
A tömegkommunikáció előnyei :
  • gyors információ szerzés
  • az emberek közötti kapcsolattartás és annak létrehozása
  • oktat
  • szórakoztat
  • kulturális értéket közv
  • nyelvművelő szerep

hátrányai:
  • áramfogyasztrás
  • áramszönet esetén tehetetlenség
  • emberi kapcsolatok háttérbe szorulnak
A tömegkommunikáció kommunikációs tényezők alapján jellemzése :
A, Feladók: Az újságírók , műsorszerkesztők. Az ő munkájukat a kiadók és szerkesztőségek ellenőrzik, akik mögött a kommunikációs eszközök tulajdonosai állnak.Az állam közszolgálati médiát tart fenn . A kereskedelmi média üzleti vállalkozásként működik ,vagyis a kereskedelmi tévék , rádiók és a sajtótermékek magántulajdonban vannak .
B, Befogadók: A folyamat befogadói a tömegek . A tévé és rádiócsatornák műsorai az internetes oldalak egy egy meghatározott célközönségnek szólnak. A tömegkommunikáció folyamata általában egyirányú és közvetett .
C, csatorna : A tömegkommunikációs közlésfolyamat során az információ valamely technikai közvetítő eszközön keresztül jut el a befogadóhoz: Ez alapján a médiumok két csoportra bonthatók: nyomtatott és elektronikus.
D, A kód: A tömegkommunikációs közlésfolyamat legalapvetőbb kódja a nyelvi kód amely sok esetben képi és / vagy zenei kóddal egészül ki.
E, üzenet:A tömegkommunikáció feladói válogatják és szerkesztik az információkat., majd ezeket különböző technikai eszközön keresztül juttatják el a befogadóhoz.Ők döntik el mit tartanak közlésre érdemesnek , fontosnak .
A tömegkommunikáció funkciói:
A, Tájékoztat: Információkat közöl a társadalom fontos vagy kevésbé fontos kérdéseivel kapcsolatban .
B, véleményt formál, magyaráz , segíti az eligazodást az információk között
D, segíti a társadalmi beilleszkedést , növeli a társadalom összetartó erejét , közösséget épít
E, Oktat , tudományos , kulturális, művészeti ismereteket terjeszt, értékeket közvetít.
F, szórakoztat
A nyomtatott sajtó:
A nyomtatott sajtóra az időszerűség , közérdekűség, rendszeres időközönként való megjelenés jellemző.
A megjelenés gyakoriságától függően beszélhetünk napilapokról hetilapokról , havilapról , időszaki kiadványok.
Két fajtájuk van közéleti vagy politikai napilap , bulvárlap.
Magazin , folyóirat .


A hír : időszerű és közérdekű eseménnyel kapcsolatos , rövid , tárgyilagos, sajtóbeli közlés .

A tömegkommunikáció: széles befogadórétegnek szóló, egyirányú és közvetett kommunikációs forma . Cél: hogy minél több információt minél szélesebb réteghez lehessen eljuttatni.
Médiaműfajok: médium (egyes szám), média (többes szám) ~ tömegközlési és tájékoztatási eszközök
Sajtóműfajok: a sajtó a legöregebb médiaműfaj
Rendszerezés:
  • megjelenés rendszeressége (havonta, naponta stb.)
  • megjelenés, terjesztés helye (országos, határon túli, regionális stb.)
  • tartalmuk (politikai-közéleti, szórakoztató, vegyes)
  • célzott közönség
  • nyelvük szerint: egy- vagy többnyelvű (párhuzamos nyelvűek)
Újságírásban 2 féle: 
  • tájékoztató (információs)
  • véleményközlő (publicisztikai)

A tájékoztató műfajcsoport legjellemzőbb tagjai: hír, tudósítás, a riport, interjú, reklám, közlemény ...

Hír: friss, közérdekű, fontos, 4 kérdésre válasz: kivel/mivel, hol, mikor, mi történt 

Információ: hír alapja, mindaz, aminek hírértéke van, és az újdonság erejével hat
Közlemény: vállalat, szervezet, magánszemély fontos, közérdekű információt tartalmazó üzenete 

Tudósítás: hasonló a hírhez, de saját tapasztalatok alapján 

Riport: személyes jelenlét, elbeszélő-cselekvő az újságíró cselekménye van (bevezetés, leírás, befejezés) 

Interjú: kérdések, párbeszédes forma, itt újságíró nem vesz részt a cselekményben 

Véleményközlő sajtóműfaj: cikk, kommentár, kritika, olvasói levél, szerkesztői üzenet, hirdetés, recenzió, glossza, esszé, ...

Cikk: külön műfaj, tényszerű közlés (+) a cikkíró elemzése, véleménye 

Kommentár: hírmagyarázat 

Glossza: rövid, tömör szókimondó, ironikus, csattanóval zárul; hangeszközével, stíluseszközökkel hat az olvasó érzelmeire, humorérzékére 

Jegyzet: életből vett, hétköznapi cselekmény, 1-1 szóló, rövid, de stíluseszközökben gazdag, hangvétele lehet drámai, lírai, humoros, ironikus. Az író célja az érzelmekre hatás és gondolkodásra késztetés. 

Nyílt levél: levélformában, ismert, fiktív személynek 

Olvasói levél: lapban olvasottal vélemény 

Kritika: műalkotásról készült bemutató
  • ismertetés: ajánló módon
  • recenzió: értékel és elemez is, tudományosan igazolt
  • bírálat: részletes recenzió, elhelyezi a művet az alkotó munkásságában

Tanulmány, monográfia –szaksajtó műfajai: 

Esszé: elmélyült irodalmi, tudományos, személyes hangvételű írás 

Rádiós műfajok: 
  • terjesztés szerint: országos, települési stb.
  • fenntartó szerint:
- közszolgálati (állami támogatás, előfizetők pénzéből) 
- kereskedelmi (magánerő, reklámok) 
- társadalmi, civil ...

Műsortípusok:
hír, információ, krónikai, politikai jellegű műsor 
hirdetés, reklám 
zenei műsor 
beszélgetős műsor 
korosztályi, rétegműsorok 
kisebbségi, vallási 
szociálpolitikai 
tudományos ismeretterjesztő 
művészeti, irodalmi 
szórakoztató műsor 
sportműsor 
magazinműsor 
szolgáltató műsor 
folytatásos műsor 

Műsorok: 2 csoport: 

írott anyagot előadó, megszólaltató (bemondó, színész, műsorvezető olvas fel) 
hangos anyag elsődleges rádiós műfaj 

Televíziós műfaj: Nyelvet felváltja, kiegészíti kép is
  • kiterjedtsége: világméretű, országos stb.
  • működtető: közszolgálati, kereskedelmi
  • sugárzott műsor jellege szerint: egyprofilú, többprofilú műsorok:
- élőadás, 
- konzervműsorok 

Néhány műsortípus: híradó, dokumentumműsorok, reklám, folytatásos teleregény 

A tömegkommunikáció: 

Hatáskeltő, figyelemfelkeltő eszközök:
  • színek célzott használata: élénk színek; kontrasztok (fekete-fehér, színes)
  • hangerő változtatása: reklámok hangosabban szólnak
  • nyomtatásban: külalak; betűstílus, betűszín, kiemelés, aláhúzás
  • az ábra a szövegben
  • zenei aláfestés, ...

Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a nyelvi érintkezésre: 
  • SMS: tömör, rövid: soxor, minden6ó, 1ház
  • kiejtés utáni írás: LM=elem
  • szleng
  • helyesírási hibák; terjednek (nyelv romlik), (gyorsabb gépelés miatt is)
  • szakszavak köznyelvbe terjednek (számítástechnikai szavak)
  • vizuális jelek: J (smiley): emotív/felhívó funkció
  • elektromos ügyintézés: rövidítések terjedése











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése