A
tömegkommunikáció szervezett, intézményes formákban működtetett
társadalmi közlésfolyamat , melynek során valamilyen technikai
eszköz (médium) közvetítésével nagyszámú befogadó részére
ugyanazt az üzenetet egyidejűleg lehet átadni .
A
tömegkommunikáció előnyei :
- gyors információ szerzés
- az emberek közötti kapcsolattartás és annak létrehozása
- oktat
- szórakoztat
- kulturális értéket közv
- nyelvművelő szerep
hátrányai:
- áramfogyasztrás
- áramszönet esetén tehetetlenség
- emberi kapcsolatok háttérbe szorulnak
A
tömegkommunikáció kommunikációs tényezők alapján jellemzése
:
A,
Feladók:
Az újságírók
, műsorszerkesztők.
Az ő munkájukat a kiadók
és szerkesztőségek
ellenőrzik, akik mögött a kommunikációs eszközök
tulajdonosai
állnak.Az állam közszolgálati médiát tart fenn . A kereskedelmi
média
üzleti vállalkozásként működik ,vagyis a kereskedelmi tévék ,
rádiók és a sajtótermékek magántulajdonban vannak .
B,
Befogadók:
A folyamat befogadói a tömegek
. A tévé és rádiócsatornák műsorai az internetes oldalak egy
egy meghatározott célközönségnek
szólnak. A tömegkommunikáció folyamata
általában egyirányú és közvetett .
C,
csatorna : A
tömegkommunikációs közlésfolyamat során az információ
valamely technikai
közvetítő eszközön keresztül
jut el a befogadóhoz: Ez alapján a
médiumok két csoportra bonthatók: nyomtatott és elektronikus.
D,
A kód:
A tömegkommunikációs közlésfolyamat legalapvetőbb
kódja a nyelvi kód
amely sok esetben képi
és / vagy zenei kóddal egészül ki.
E,
üzenet:A
tömegkommunikáció feladói válogatják és szerkesztik az
információkat., majd ezeket különböző technikai eszközön
keresztül juttatják el a befogadóhoz.Ők döntik el mit tartanak
közlésre érdemesnek , fontosnak .
A
tömegkommunikáció funkciói:
A,
Tájékoztat:
Információkat közöl a társadalom fontos vagy kevésbé fontos
kérdéseivel kapcsolatban .
B,
véleményt formál,
magyaráz , segíti az eligazodást az információk között
D,
segíti a társadalmi beilleszkedést
, növeli a társadalom összetartó erejét , közösséget épít
E,
Oktat ,
tudományos , kulturális, művészeti ismereteket terjeszt,
értékeket közvetít.
F,
szórakoztat
A
nyomtatott sajtó:
A
nyomtatott sajtóra az időszerűség , közérdekűség, rendszeres
időközönként való megjelenés jellemző.
A
megjelenés gyakoriságától függően beszélhetünk napilapokról
hetilapokról , havilapról , időszaki kiadványok.
Két
fajtájuk van közéleti vagy politikai napilap , bulvárlap.
Magazin
, folyóirat .
A
hír :
időszerű és közérdekű eseménnyel kapcsolatos , rövid ,
tárgyilagos, sajtóbeli közlés .
A tájékoztató műfajcsoport legjellemzőbb tagjai: hír, tudósítás, a riport, interjú, reklám, közlemény ...
Hír: friss, közérdekű, fontos, 4 kérdésre válasz: kivel/mivel, hol, mikor, mi történt
Információ: hír alapja, mindaz, aminek hírértéke van, és az újdonság erejével hat
Közlemény: vállalat, szervezet, magánszemély fontos, közérdekű információt tartalmazó üzenete
Tudósítás: hasonló a hírhez, de saját tapasztalatok alapján
Riport: személyes jelenlét, elbeszélő-cselekvő az újságíró cselekménye van (bevezetés, leírás, befejezés)
Interjú: kérdések, párbeszédes forma, itt újságíró nem vesz részt a cselekményben
Véleményközlő sajtóműfaj: cikk, kommentár, kritika, olvasói levél, szerkesztői üzenet, hirdetés, recenzió, glossza, esszé, ...
Cikk: külön műfaj, tényszerű közlés (+) a cikkíró elemzése, véleménye
Kommentár: hírmagyarázat
Glossza: rövid, tömör szókimondó, ironikus, csattanóval zárul; hangeszközével, stíluseszközökkel hat az olvasó érzelmeire, humorérzékére
Jegyzet: életből vett, hétköznapi cselekmény, 1-1 szóló, rövid, de stíluseszközökben gazdag, hangvétele lehet drámai, lírai, humoros, ironikus. Az író célja az érzelmekre hatás és gondolkodásra késztetés.
Nyílt levél: levélformában, ismert, fiktív személynek
Olvasói levél: lapban olvasottal vélemény
Kritika: műalkotásról készült bemutató
Tanulmány, monográfia –szaksajtó műfajai:
Esszé: elmélyült irodalmi, tudományos, személyes hangvételű írás
Rádiós műfajok:
Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a nyelvi érintkezésre:
A
tömegkommunikáció: széles
befogadórétegnek szóló, egyirányú és közvetett kommunikációs
forma . Cél: hogy minél több információt minél szélesebb
réteghez lehessen eljuttatni.
Médiaműfajok: médium (egyes szám), média (többes szám) ~ tömegközlési és tájékoztatási eszközök
Sajtóműfajok: a sajtó a legöregebb médiaműfaj
Rendszerezés:
Médiaműfajok: médium (egyes szám), média (többes szám) ~ tömegközlési és tájékoztatási eszközök
Sajtóműfajok: a sajtó a legöregebb médiaműfaj
Rendszerezés:
- megjelenés rendszeressége (havonta, naponta stb.)
- megjelenés, terjesztés helye (országos, határon túli, regionális stb.)
- tartalmuk (politikai-közéleti, szórakoztató, vegyes)
- célzott közönség
- nyelvük szerint: egy- vagy többnyelvű (párhuzamos nyelvűek)
Újságírásban
2 féle:
- tájékoztató (információs)
- véleményközlő (publicisztikai)
A tájékoztató műfajcsoport legjellemzőbb tagjai: hír, tudósítás, a riport, interjú, reklám, közlemény ...
Hír: friss, közérdekű, fontos, 4 kérdésre válasz: kivel/mivel, hol, mikor, mi történt
Információ: hír alapja, mindaz, aminek hírértéke van, és az újdonság erejével hat
Közlemény: vállalat, szervezet, magánszemély fontos, közérdekű információt tartalmazó üzenete
Tudósítás: hasonló a hírhez, de saját tapasztalatok alapján
Riport: személyes jelenlét, elbeszélő-cselekvő az újságíró cselekménye van (bevezetés, leírás, befejezés)
Interjú: kérdések, párbeszédes forma, itt újságíró nem vesz részt a cselekményben
Véleményközlő sajtóműfaj: cikk, kommentár, kritika, olvasói levél, szerkesztői üzenet, hirdetés, recenzió, glossza, esszé, ...
Cikk: külön műfaj, tényszerű közlés (+) a cikkíró elemzése, véleménye
Kommentár: hírmagyarázat
Glossza: rövid, tömör szókimondó, ironikus, csattanóval zárul; hangeszközével, stíluseszközökkel hat az olvasó érzelmeire, humorérzékére
Jegyzet: életből vett, hétköznapi cselekmény, 1-1 szóló, rövid, de stíluseszközökben gazdag, hangvétele lehet drámai, lírai, humoros, ironikus. Az író célja az érzelmekre hatás és gondolkodásra késztetés.
Nyílt levél: levélformában, ismert, fiktív személynek
Olvasói levél: lapban olvasottal vélemény
Kritika: műalkotásról készült bemutató
- ismertetés: ajánló módon
- recenzió: értékel és elemez is, tudományosan igazolt
- bírálat: részletes recenzió, elhelyezi a művet az alkotó munkásságában
Tanulmány, monográfia –szaksajtó műfajai:
Esszé: elmélyült irodalmi, tudományos, személyes hangvételű írás
Rádiós műfajok:
- terjesztés szerint: országos, települési stb.
- fenntartó szerint:
-
közszolgálati (állami támogatás, előfizetők pénzéből)
- kereskedelmi (magánerő, reklámok)
- társadalmi, civil ...
Műsortípusok:
hír, információ, krónikai, politikai jellegű műsor
hirdetés, reklám
zenei műsor
beszélgetős műsor
korosztályi, rétegműsorok
kisebbségi, vallási
szociálpolitikai
tudományos ismeretterjesztő
művészeti, irodalmi
szórakoztató műsor
sportműsor
magazinműsor
szolgáltató műsor
folytatásos műsor
Műsorok: 2 csoport:
írott anyagot előadó, megszólaltató (bemondó, színész, műsorvezető olvas fel)
hangos anyag elsődleges rádiós műfaj
Televíziós műfaj: Nyelvet felváltja, kiegészíti kép is
- kereskedelmi (magánerő, reklámok)
- társadalmi, civil ...
Műsortípusok:
hír, információ, krónikai, politikai jellegű műsor
hirdetés, reklám
zenei műsor
beszélgetős műsor
korosztályi, rétegműsorok
kisebbségi, vallási
szociálpolitikai
tudományos ismeretterjesztő
művészeti, irodalmi
szórakoztató műsor
sportműsor
magazinműsor
szolgáltató műsor
folytatásos műsor
Műsorok: 2 csoport:
írott anyagot előadó, megszólaltató (bemondó, színész, műsorvezető olvas fel)
hangos anyag elsődleges rádiós műfaj
Televíziós műfaj: Nyelvet felváltja, kiegészíti kép is
- kiterjedtsége: világméretű, országos stb.
- működtető: közszolgálati, kereskedelmi
- sugárzott műsor jellege szerint: egyprofilú, többprofilú műsorok:
-
élőadás,
- konzervműsorok
Néhány műsortípus: híradó, dokumentumműsorok, reklám, folytatásos teleregény
A tömegkommunikáció:
Hatáskeltő, figyelemfelkeltő eszközök:
- konzervműsorok
Néhány műsortípus: híradó, dokumentumműsorok, reklám, folytatásos teleregény
A tömegkommunikáció:
Hatáskeltő, figyelemfelkeltő eszközök:
- a színek célzott használata: élénk színek; kontrasztok (fekete-fehér, színes)
- hangerő változtatása: reklámok hangosabban szólnak
- nyomtatásban: külalak; betűstílus, betűszín, kiemelés, aláhúzás
- az ábra a szövegben
- zenei aláfestés, ...
Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a nyelvi érintkezésre:
- SMS: tömör, rövid: soxor, minden6ó, 1ház
- kiejtés utáni írás: LM=elem
- szleng
- helyesírási hibák; terjednek (nyelv romlik), (gyorsabb gépelés miatt is)
- szakszavak köznyelvbe terjednek (számítástechnikai szavak)
- vizuális jelek: J (smiley): emotív/felhívó funkció
- elektromos ügyintézés: rövidítések terjedése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése