2016. február 17., szerda

3. A kommunikáció

3.A kommunikáció
Kommunikáció fogalma : A kommunikáció bármely jelrendszer szándékos és kölcsönös felhasználása az emberi érintkezésben információ átadás céljából.

A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei

1.) 
- A nyelv az emberi kommunikáció legfontosabb eszköze. 
- A nyelvi elemkészletekből válogatva alkotjuk meg a kommunikációs körülményeknek megfelelő szöveget.
- Szoros kapcsolat van nyelv és kommunikáció, nyelv és társadalom, nyelv és gondolkodás között. Kölcsönösen hatnak egymásra és egymást kölcsönösen feltételezik.
- A nyelvi vagy verbális kommunikáció jellemző arra a társadalmi csoportra, amelyben élünk. 
- A nyelvi jelrendszer birtoklása a kommunikációs képesség jelentős mértékben múlik az iskolázottságon, az életkoron, a nemen és a társadalmi helyzeten. 
A nemnyelvi, nemverbális kommunikáció jelei szóban: hangjelek, tekintet, arcjáték, gesztusok, testtartás, térközszabályozás, a külső és a csend. 
Írásbeli kommunikációban az elrendezés, a margó, a tagolás, a sorok, a sortávolság, a betűköz, a betűtípus, a színek, a keret és a javítások 

2.) A nemnyelvi jelek szerepe:
tájékoztatják a hallgatót a beszélő érzelmi állapotáról, a közléshelyzethez való viszonyáról
a hallgató is állandó visszajelzést ad a beszélőnek
felerősítik szavakkal mondottakat 

3.) A szóbeli kommunikáció nemnyelvi jelei: 
hangjelek: mondanivalónk értelmét megerősíthetik vagy módosíthatják a hangos beszéd zenei eszközei. A hangerő, a hangsúly, a hanglejtés, a beszédtempó, a beszéd ritmusa, a szünetek 
tekintet: a szemkontaktussal kapcsolatot létesítünk és később a kapcsolattartásnak is egyik fő kifejezője. A szem hangulatot, érzelmi állapotot tükröz
arcjáték (mimika): általában nem tudatosan élünk vele. Az arc 3 részének: homlok, szem, száj jelzései együtt értelmezhetők
gesztus: a fej, a kéz, a kar, a láb mozgásait közös szóval taglejtésnek vagy gesztusnak nevezzük 
testtartás: érzelmi állapotra utal. A kapcsolat felvételére és zárására utalhat 
térköz: a térközt befolyásolja a partnerünk közötti viszony, a szituációk és a kommunikáció célja 
embléma: a külsőre vonatkozó jellemzők, hajviselet, ruházat, ékszerek, smink összefoglaló neve 
csendes kommunikáció: az elhallgatások a szünetek is érzelmeket fejeznek ki. Az egyes beszédszakaszokra mennyi időt fordítunk. 



Ahhoz hogy a kommunikációs folyamat megvalósuljon , több tényezőre van szükség :
-Feladó: a kommunikáció kezdeményezője, aki közölni szándékozik valamit
-A feladó közlendőjét egy jelrendszer , azaz kód segítségével közli
-A kód segítségével érzékszervekkel felfogható formába azaz üzenetté formálja
-Az üzenet egy fizikai közvetítő közegen , vagyis csatornán halad át amely biztosítja a kapcsolatot a két fél között.( levegő telefonkábel, papír)
-Befogadó:azaz vevő akinek a feladó átadja az üzenetét. Ha a feladó válaszol akkor a szerepek felcserélődnek. A befogadónak a megértéshez dekódolnia vagyis értelmeznie kell a küldött jeleket..Ehhez ismernie kell a jelrendszert. A feladóval közös előismeretekkel kell rendelkeznie az őket körülvevő valóságról.
-a közlésfolyamat mindig beszédhelyzetben történik amelyen az üzenetváltás fizikai körülményeit értjük
A kommunikáció megvalósulási formái vagy típusai:
Kommunikáció irányultsága szerint :
A,egyirányú kommunikáció:ha a hallgató nem töltheti be a beszélő szerepét pl. : előadás
B,kétirányú kommunikáció:a beszélő és a hallgató állandóan szerepet cserél tehát lehetőség van azonnali visszajelzésre pl. : telefonálás
C,közvetlen kommunikáció: A feladó és a címzett egyszerre vesz részt a kommunikációban 1 helyen és 1 időben vannak jelen
D,közvetett kommunikáció: a kommunikáció nem egy térben vagy nem egy időben zajlik , valamilyen technikai eszközön keresztül történik pl. : levélírás
Formái vagy résztvevők száma szerint :
A,Személyen belüli kommunikáció vagy önkommunikáció : amikor önmagunkkal kommunikálunk , egy személy vehet részt benne , ugyan az a feladó és a címzett
B,kétszemélyes kommunikáció:két személy között jön létre , résztvevők állandóan szerepet cserélnek pl.: baráti beszélgetés
C, csoportos kommunikáció:2 embernél többet 10-15 embernél kevesebben vesznek részt benne , a szerepek cserélődnek
pl.: baráti társaság
D, Nyilvános kommunikáció : mindig hivatalos ,10-15 főnél többen vesznek részt , szerepek meghatározottak pl. : előadás
E, tömegkommunikáció: sokan vesznek részt benne , egyidejűleg szólít meg több embert technikai eszköz által .
Szervezett intézményes formákban működtetett társadalmi közlésfolyamat , amelynek során valamilyen technikai eszköz közvetítésével nagy számú befogadó részére egyidejűleg ugyanazt az üzenetet lehet átadni
Használt kód szerint:
A, nyelvi : verbális kommunikáció
B, nem nyelvi : nonverbális

A kommunikáció funkciói: 
  1. Érzelemkifejező: érzéseink, vágyaink közlése. A lírában gyakran használják.
    Pl.: szeretlek, gyűlöllek
  2. Tájékozató, közlő: információ átadás, gondolat-, vagy véleményközlés. Jellemző rá a kijelentő mód.
    Pl.: Most süt a nap. Kék az ég.
  3. Felhívó, felszólító: a hallgató befolyásolása a cél, őt szeretné cselekvésre késztetni. Jellemző rá a felszólító mód.
    Pl.: Egyél! Igyál! Gyere már!
  4. Poetikai, esztétikai: a gyönyörködtetés a célja. Művészi megformáltságú. ßà A művészetben használják.
    Pl.: -bármilyen irodalmi mű-
  5. Értelmező, metanyelvi: magát a nyelvet értelmezzük, a nyelvről beszélünk. Például mikor nem értünk valamit, és rákérdezünk egy szó jelentésére.
    Pl.: Hogy is mondjam? Mit jelent az, hogy…? Hogy értetted azt, hogy…?

A kapcsolatot befolyásoló funkciók:

  1. Kapcsolatteremtő: a kommunikáció elkezdésekor használjuk. Például köszönünk, megszólítunk.
    Pl.: Szia. Jó napot. Szólni szeretnék.
  2. Kapcsolatfenntartó: a kapcsolatot igyekszik megerősíteni, az érdeklődést fenntartani.
    Pl.: Figyelsz? Érted, amit mondok? Szép időnk van, ugye?
  3. Kapcsolatzáró: a kapcsolat lezárása, elbúcsúzás.
    Pl.: Viszlont látásra. Még látjuk egymást. Akkor holnap…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése