3.A
kommunikáció
Kommunikáció
fogalma : A
kommunikáció bármely jelrendszer szándékos és kölcsönös
felhasználása az emberi érintkezésben információ
átadás céljából.
A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei
1.)
-
A nyelv az emberi kommunikáció legfontosabb eszköze.
-
A nyelvi elemkészletekből válogatva alkotjuk meg a kommunikációs
körülményeknek megfelelő szöveget.
-
Szoros kapcsolat van nyelv és kommunikáció, nyelv és
társadalom, nyelv és gondolkodás között. Kölcsönösen hatnak
egymásra és egymást kölcsönösen feltételezik.
-
A nyelvi vagy verbális kommunikáció jellemző arra a társadalmi
csoportra, amelyben élünk.
-
A nyelvi jelrendszer birtoklása a kommunikációs képesség
jelentős mértékben múlik az iskolázottságon, az életkoron, a
nemen és a társadalmi helyzeten.
- A
nemnyelvi, nemverbális kommunikáció jelei szóban: hangjelek,
tekintet, arcjáték, gesztusok, testtartás, térközszabályozás,
a külső és a csend.
- Írásbeli
kommunikációban az
elrendezés, a margó, a tagolás, a sorok, a sortávolság, a
betűköz, a betűtípus, a színek, a keret és a javítások
2.)
A nemnyelvi jelek szerepe:
- tájékoztatják
a hallgatót a beszélő érzelmi állapotáról, a
közléshelyzethez való viszonyáról
- a
hallgató is állandó visszajelzést ad a beszélőnek
- felerősítik
szavakkal mondottakat
3.)
A szóbeli kommunikáció nemnyelvi jelei:
- hangjelek:
mondanivalónk értelmét megerősíthetik vagy módosíthatják a
hangos beszéd zenei eszközei. A hangerő, a hangsúly, a
hanglejtés, a beszédtempó, a beszéd ritmusa, a
szünetek
- tekintet:
a szemkontaktussal kapcsolatot létesítünk és később a
kapcsolattartásnak is egyik fő kifejezője. A szem hangulatot,
érzelmi állapotot tükröz
- arcjáték
(mimika): általában nem tudatosan élünk vele. Az arc 3
részének: homlok, szem, száj jelzései együtt
értelmezhetők
- gesztus:
a fej, a kéz, a kar, a láb mozgásait közös szóval
taglejtésnek vagy gesztusnak nevezzük
- testtartás:
érzelmi állapotra utal. A kapcsolat felvételére és zárására
utalhat
- térköz:
a térközt befolyásolja a partnerünk közötti viszony, a
szituációk és a kommunikáció célja
- embléma:
a külsőre vonatkozó jellemzők, hajviselet, ruházat, ékszerek,
smink összefoglaló neve
- csendes
kommunikáció: az elhallgatások a szünetek is érzelmeket
fejeznek ki. Az egyes beszédszakaszokra mennyi időt fordítunk.
Ahhoz
hogy a kommunikációs folyamat megvalósuljon , több tényezőre
van szükség :
-Feladó:
a kommunikáció kezdeményezője, aki közölni szándékozik
valamit
-A
feladó közlendőjét egy jelrendszer , azaz
kód segítségével
közli
-A
kód segítségével érzékszervekkel felfogható formába azaz
üzenetté
formálja
-Az
üzenet egy fizikai közvetítő közegen , vagyis csatornán
halad át amely biztosítja a kapcsolatot a két fél között.(
levegő telefonkábel, papír)
-Befogadó:azaz
vevő
akinek a feladó átadja az üzenetét. Ha a feladó válaszol akkor
a szerepek felcserélődnek. A befogadónak a megértéshez
dekódolnia
vagyis értelmeznie kell a küldött jeleket..Ehhez ismernie kell a
jelrendszert. A feladóval közös előismeretekkel kell rendelkeznie
az őket körülvevő valóságról.
-a
közlésfolyamat mindig beszédhelyzetben
történik amelyen az üzenetváltás fizikai körülményeit értjük
A
kommunikáció megvalósulási formái vagy típusai:
Kommunikáció
irányultsága szerint :
A,egyirányú
kommunikáció:ha
a hallgató nem töltheti be a beszélő szerepét pl. : előadás
B,kétirányú
kommunikáció:a
beszélő és a hallgató állandóan szerepet cserél tehát
lehetőség van azonnali visszajelzésre pl. : telefonálás
C,közvetlen
kommunikáció:
A feladó és a címzett egyszerre vesz részt a kommunikációban 1
helyen és 1 időben vannak jelen
D,közvetett
kommunikáció:
a kommunikáció nem egy térben vagy nem egy időben zajlik ,
valamilyen technikai eszközön keresztül történik pl. : levélírás
Formái
vagy résztvevők száma szerint :
A,Személyen
belüli kommunikáció vagy önkommunikáció :
amikor önmagunkkal kommunikálunk , egy személy vehet részt benne
, ugyan az a feladó és a címzett
B,kétszemélyes
kommunikáció:két
személy között jön létre , résztvevők állandóan szerepet
cserélnek pl.: baráti beszélgetés
C,
csoportos kommunikáció:2
embernél többet 10-15 embernél kevesebben vesznek részt benne , a
szerepek cserélődnek
pl.:
baráti társaság
D,
Nyilvános kommunikáció
: mindig hivatalos ,10-15 főnél többen vesznek részt , szerepek
meghatározottak pl. : előadás
E,
tömegkommunikáció:
sokan vesznek részt benne , egyidejűleg szólít meg több embert
technikai eszköz által .
Szervezett
intézményes formákban működtetett társadalmi közlésfolyamat ,
amelynek során valamilyen technikai eszköz
közvetítésével nagy számú befogadó részére egyidejűleg
ugyanazt az üzenetet lehet átadni
Használt
kód szerint:
A,
nyelvi : verbális
kommunikáció
B,
nem nyelvi
: nonverbális
A kommunikáció funkciói:
- Érzelemkifejező: érzéseink, vágyaink közlése. A lírában gyakran használják.
Pl.: szeretlek, gyűlöllek - Tájékozató, közlő: információ átadás, gondolat-, vagy véleményközlés. Jellemző rá a kijelentő mód.
Pl.: Most süt a nap. Kék az ég. - Felhívó, felszólító: a hallgató befolyásolása a cél, őt szeretné cselekvésre késztetni. Jellemző rá a felszólító mód.
Pl.: Egyél! Igyál! Gyere már! - Poetikai, esztétikai: a gyönyörködtetés a célja. Művészi megformáltságú. ßà A művészetben használják.
Pl.: -bármilyen irodalmi mű- - Értelmező, metanyelvi: magát a nyelvet értelmezzük, a nyelvről beszélünk. Például mikor nem értünk valamit, és rákérdezünk egy szó jelentésére.
Pl.: Hogy is mondjam? Mit jelent az, hogy…? Hogy értetted azt, hogy…?
A kapcsolatot befolyásoló funkciók:
- Kapcsolatteremtő: a kommunikáció elkezdésekor használjuk. Például köszönünk, megszólítunk.
Pl.: Szia. Jó napot. Szólni szeretnék. - Kapcsolatfenntartó: a kapcsolatot igyekszik megerősíteni, az érdeklődést fenntartani.
Pl.: Figyelsz? Érted, amit mondok? Szép időnk van, ugye? - Kapcsolatzáró: a kapcsolat lezárása, elbúcsúzás.
Pl.: Viszlont látásra. Még látjuk egymást. Akkor holnap…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése